هواپیمایی ماهان

استخدام شرکت هواپیمایی ماهان (ایرلاین ماهان)

صنعت هوانوردی در جهان امروز به عنوان یکی از مهمترین صنایع شناخته می شود که جا به جایی سریع و ایمن انسان و بار مهمترین وظیفه این صنعت  به شمارمی رود. در کشور ما ایران، صنعت هوانوردی یکی از صنایعی است که به طور کامل قوانین اقتصاد آزاد و بازار عرضه و تقاضا در آن اعمال می گردد، به طوری که علاوه بر شرکت های داخلی، شرکت های خارجی نیز از کشورهای مختلف بدون پرداخت عوارض به راحتی در این عرصه حضور دارند. در طی سالیان اخیر به طور متوسط هر سال بیش از چهار میلیارد دلار از سوی مسافران ایرانی به شرکت های هواپیمایی خارجی در ازای دریافت خدمات حمل و نقل  پرداخت شده است. در این بازار آزاد و با این وضعیت صنعت هوانوردی، شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان بزرگترین شرکت خصوصی ایرانی همواره سعی داشته است  با ارایه خدمات مطلوب و در سطح استاندارد های بین المللی و جهانی، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده و مسافران ایرانی را به سفر با شرکت ایرانی ترغیب نماید. 

تاریخچه تاسیس هواپیمایی ماهان

هواپیمایی ماهان به عنوان اولین شرکت خصوصی در صنعت حمل و نقل و ارایه خدمات مسافری و باری ایران در ســـال ۱۳۷۱ تاسیس و شروع به فعالیت نمود. فعالیت این مجموعه در عرصه ملی با پروازهای تهران – کرمان – تهران آغاز و پس از آن توانست با افزایش امکانات و همچنین توسعه ناوگان هوایی رشد مسیرهای مختلف داخلی و بین المللی را دردستور کار قراردهد.

رشد ناوگان پروازی

ناوگان پروازی ماهان در زمان تاسیس و در سال ۱۳۷۱ با دو فروند هواپیمای توپولوف تجهیز گردید و با  شرایط آن زمان جهت تحقق اهدافی همچون پیشرفت، امنیت و آسایش در سال ۱۳۷۸ دو فروند هواپیمای ایرباس مدل A300  را به ناوگان هوایی خود افزود و در سال‏ های بعد نیز توانست چندین فروند ایرباس مدل A300-600/ A310/A320/A340 و بوئینگ مدل B747-300/B747-400 را به عنوان مدرن‏ ترین هواپیماهای موجود جهت انجام پروازهای دوربرد به کشورهای اروپایی و خاور دور مورد بهره ‏برداری قرار دهد و برای مسیرهای کوتاه در داخل کشور نیز چندین فروند هواپیمای BAe-RJ146 را به ناوگان خود افزود.

 همچنین در سال ۱۳۹۴ با افزودن  چندین فروند هواپیمای مدرن ایرباس مدل A340-600، هواپیمایی ماهان گام بلندی در خصوص توسعه مسیرهای جدید بین المللی در اروپا و شرق آسیا برداشت و توانست ناوگان  خود را با تعداد  ۵۵  فروند هواپیما به مجهز ترین و بروز ترین ناوگان داخلی تبدیل نماید.

رشد جابجایی مسافر

به تبع رشد ناوگان، ماهان توانسته است سهم بسیار بالایی در حمل و نقل مسافر و بار در شبکه داخلی و بین المللی به خود اختصاص دهد. به گونه‏ ای که برابر گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی ماهان در سال ۱۳۹۱ بیشترین تعداد مسافر را(در شبکه داخلی و خارجی) جا به جا نموده است.

در سال ۱۳۹۴ با رشد ۵/۵ درصدی حمل مسافر در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به سال قبل از آن برای سومین سال متوالی در بین ایرلاین های داخلی مقام اول را کسب نمود. در سال های ۹۴ تا ۹۷  هواپیمایی ماهان با بیش از پنج میلیون آمار جابجایی مسافر و ۷۲ درصد ضریب اشغال صندلی نیز همچنان پیشتاز به مسیر رشد و بالندگی خود ادامه داد.

در سال ۱۳۹۸ و تا پیش از شیوع ویروس کرونا ماهان به طور متوسط روزانه یکصد پرواز انجام می داد که بیش از ۶۵ درصد آن داخلی و ۳۵ درصد پروازها خارجی بوده اند و طبق آمار سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمایی ماهان دارای بیشترین پروازهای به موقع و با کمترین میزان تاخیر در طول مدت ایام خدمتی خود تا کنون بوده است. 

با تنوع مقاصد پروازی و ارایه خدمات مطلوب و همچنین رعایت استانداردهای جهانی و اهمیت به ایمنی پروازها، هواپیمایی ماهان همیشه به عنوان اولین انتخاب مسافران بوده است.

شبکه پروازی داخلی

 هواپیمایی ماهان در سال های میانی دهه نود ضمن پیشتازی در بازار ایران در انجام پروازهای داخلی و پرواز به شهرهای بزرگ وکوچک به ویژه مناطق محروم توانست شبکه پروازی خود را گسترش دهد و به شهرهایی همچون کرمان، مشهد مقدس، شیراز، چابهار، زاهدان، اهواز، عسلویه، زابل، بیرجند، ایرانشهر، یاسوج، اردبیل، شهرکرد، بجنورد، جیرفت،خرم آباد، سیرجان، طبس، گچساران، کیش، تبریز، اصفهان و… پرواز نماید.

شبکه پروازی خارجی

 در عرصه خارجی نیز پرواز در مسیرهای بین المللی مانند شهرهای اروپایی میلان، رم، مونیخ، دوسلدورف، بارسلون، پاریس، کپنهاگ، مسکو، کی یف، باکو، ایروان، استانبول و آنکارا و شهرهای شرق و جنوب آسیا همچون پکن، شنزن، گوانجو، شانگهای، دهلی، لاهور، کوالالامپور و بانکوک و کشورهای همسایه را با بهترین کیفیت ارائه  مینماید.

خدمات هواپیمایی ماهان

از جمله نوآوری ها و ارایه خدمات پیشرفته هواپیمایی ماهان میتوان از بهره مندی و بکارگیری این شرکت از  تکنولوژی های نوینی همچون: امکان دریافت اینترنتی کارت پرواز، انتخاب و رزرو صندلی توسط مسافر با مراجعه به سایت ماهان ۲۴ ساعت تا ۹۰ دقیقه قبل از پرواز، اعلام آنی زمان سوار شدن به هواپیما با ارسال پیامک به شماره همراه مسافر، ایجاد باشگاه مسافران ویژه، اشاره نمود.

یکی دیگر از توانمندی هایی که باعث تمایز شرکت هواپیمایی ماهان با سایر شرکت های داخلی که حتی قابل رقابت با شرکت های خارجی نیز شده است، مجهز بودن به یک مرکز آموزش استاندارد و مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر سازمان های مرتبط جهانی می باشد.

هواپیمایی ماهان علاوه بر ارایه خدمات مسافری و باری، با داشتن دانشگاه تخصصی هوانوردی، مرکز آموزش تخصصی وعملی مهمانداری، مرکز شبیه ساز پرواز ناوگان های مختلف همانند ایرباس، بوئینگ و BAe، همچنین با برگزاری دوره های مهندسی و تعمیرات و همچنین مرکز آموزش خلبانی، همواره در عرصه آموزش و پژوهش صنعت هوانوردی نیز پیشتاز بوده است.

مرکز تعمیرات و نگهداری هواپیمایی ماهان نیز با داشتن کادری مجرب و متخصص توانسته است با وجود محدودیت های بسیار و عدم امکان دریافت سرویس و قطعات از شرکتهای سازنده نسبت به تعمیر و نگهداری و ایمن سازی ناوگان پروازی خود اقدام و همچنین به شرکت های داخلی و خارجی در صورت نیاز خدمات لازم را ارایه نماید.

هواپیمایی ماهان با داشتن نزدیک به پنج هزار نفر نیروی شاغل مستقیم و ایجاد ده هزار اشتغال غیر مستقیم، بزرگترین ناوگان هوایی و با بیشترین مسیرهای پروازی از بزرگترین مجموعه های اقتصادی خصوصی کشور و بزرگترین شرکت خصوصی صنعت هواپیمایی محسوب و بخشی از توسعه این صنعت را در کشور بر عهده دارد.

از دیگر خدمات برجسته ماهان، ارایه خدمات در بخش گردشگری است که میتوان به طراحی و ساخت پروژه مجتمع اکوتوریست ملک آباد شهداد در استان کرمان که با هدف جذب توریست و گردشگران ایرانی و خارجی دایر گردیده است اشاره نمود. که این اقدام ارزشمند محرومیت زدایی، جلوگیری از مهاجرت به شهرها و اشتغال ساکنان آن منطقه را به دنبال داشته است. به این منظور هواپیمایی ماهان در راستای پویایی و شکوفایی اقتصاد و اشتغال زایی در منطقه ملک آباد شهداد مجموعه ای زیبا با عنوان اکو کمپ ستاره لوت را ایجاد نمود، اقامتگاهی مجهز به سوئیت های زیبا با امکانات رفاهی در میان نخلستان های خرّم  و چشم نواز.

افق هواپیمایی ماهان

شرکت هواپیمایی ماهان با برنامه ریزی دقیق  و مطالعه بازارهای گوناگون موفق شده است تعداد زیادی از مسافران را به ویژه از کشورهای شرق و جنوب آسیا  در قالب ارایه خدمات ترانزیت به کشورهای دیگر جا به جا نماید. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۵ بیش از یکصد هزار مسافر  از چین، هند و برخی از کشورها، خدمات ترانزیت را از هواپیمایی ماهان دریافت نموده اند.

شایان ذکر است هواپیمایی ماهان کماکان با نگاه به آینده، مسیر رشد و توسعه همه جانبه و همگام با استانداردهای جهانی را در دستور کار خود قرارداده و افزایش مسیرهای پروازی داخلی و خارجی، ارایه خدمات مطلوب به مسافران با نظر به نیاز کشور، همواره یکی از دغدغه های مدیران عالی این سازمان بوده است.

لینک های مفید : استخدام مهماندار هواپیمایی

منبع اطلاعاتی : سایت رسمی هواپیمایی ماهان

بروزرسانی محتوا : بهمن سال ۱۴۰۲