استخدام دبیر در سال ۱۴۰۳

استخدام دبیر استخدام مدرس استخدام معلم استخدام فرهنگیان استخدام دبیر ریاضی استخدام معلم هنر استخدام مدرس زبان استخدام مدرس کامپیوتر استخدام معلم شیمی در سال ۱۴۰۳

سامانه استخدام نیرو در نظر دارد جهت تکمیل کادر نیروی انسانی درخواستی کارفرمایان اقدام به جذب نیرو جهت فعالیت به عنوان دبیر نماید.

لذا متقاضیان به همکاری می توانند از طریق سامانه استخدام نیرو فرم درخواست همکاری خود را تکمیل و ارسال نمایند.

 

استخدام دبیر ، مدرس ، معلم ، فرهنگیان

 

شرکت ها و کارفرمایان همچنان در زمینه شغل مذکور خواهان استخدام نیروهایی با تخصص های زیر هستند :

استخدام مدیر اموزشی کارشناساستخدام مشاور تحصیلی

 

مدرک تحصیلی مورد نیاز جهت استخدام به عنوان دبیر :

زیر دیپلم (سیکل)دیپلمکاردانی (فوق دیپلم)کارشناسی (لیسانس)کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)دکترا و بالاتر

 


 

کارفرمایان در استان های زیر به دنبال جذب نیروی دبیر هستند:

آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، اصفهان ، البرز ، ایلام ، بوشهر ، تهران ، چهارمحال بختیاری ، خراسان جنوبی ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خوزستان ، زنجان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان ، فارس ، قزوین ، قم ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه ، کهکیلویه و بویر احمد ، گلستان ، گیلان ، لرستان ، مازندران ، مرکزی ، هرمزگان ، همدان ، یزد

 

استخدام دبیر استخدام مدرس استخدام معلم استخدام فرهنگیان استخدام دبیر ریاضی استخدام معلم هنر استخدام مدرس زبان استخدام مدرس کامپیوتر استخدام معلم شیمی

 

بخشی از خدمات سامانه استخدام نیروی انسانی :

در سامانه استخدام نیرو مشاغل بر اساس دسته بندی و نمایش ویژگیهای شغلی، بطور دقیق با تمام جزئیات درج می گردند. کارفرمایان با مراجعه به سایت و ایجاد آگهی استخدام، می توانند طبق فرمت از پیش تعیین شده اقدام به تکمیل فرمهای استخدام نمایند.

ارسال خودکار رزومه شما به تمامی شرکت هایی که به دنبال استخدام دبیر هستند

رزومه شما برای تمامی شرکت ها که نیاز به دبیر و به شخصی با تخصص های شما دارند ارسال خواهد شد و کارفرمایان پس از بررسی رزومه شما با شما تماس خواهند گرفت.

دریافت آگهی های استخدام مرتبط با رزومه

با ثبت رزومه میتوانید تمامی فرصت های شغلی منتشر شده در دسته ی دبیر را که مطابق رزومه شما هستند دریافت کنید.

ایجاد صفحه اختصاصی رزومه و انتشار در بانک رزومه

با ثبت نام و ایجاد رزومه در سامانه، رزومه شما در بانک رزومه منتشر شده و در دسترس تمامی کارفرمایانی که متقاضی نیرو با تخصص شما هستند قرار می گیرد.

 

 


 

فهرست مطالب شغل معلم ابتدایی

 

معرفی شغل معلمی ابتدایی

نظام آموزشی در هر کشور میتواند زمینه ساز پیشرفت و یا عدم پیشرفت تمامی صنایع و اقتصاد یک کشور باشد به نحوی که میتوان گفت کشور های توسعه یافته از طریق تغییر و بهبود نظام آموزشی خود توانستند که به یک کشور قدرتمند در زمینه های مختلف بدل شوند. لذا تربیت متخصصانی در زمینه آموزش و پرورش نوجوانان از دغدغه های هر دولت و نظامی میباشد که برای آن راهکار هایی را در نظر میگیرند.

در این خصوص امیرکبیر میگوید؛ هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه ی معلمانش رشد نخواهد کرد.

شغل معلمی هنر آموختن دانش و مهارت های زندگی به فرزندان این کشور است و معلمان با کسب دانش و مهارت های مختلف به تربیت دانش آموزان از سنین ۶ تا ۱۸ سال میپردازند.

معلمان بسته به نوع تحصیلات و مهارت هایی که دارند به تعلیم و تربیت گروه های مختلفی از دانش آموزان میپردازند و معلمان ابتدایی به تربیت دانش آموزان در سنین پایه میپردازند. در ادامه ی مقاله به روش های ورود به این شغل وظایف معلمان اشاره میشود.

 

نحوه ورود به شغل معلم ابتدایی

متقاضیان و داوطلبان به سه صورت میتوانند وارد این حرفه شوند:

  • روش اول: تحصیل در (رشته آموزش ابتدایی) در دانشگاه فرهنگیان
  • روش دوم: شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از اتمام تحصیلات در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر
  • روش سوم: فعالیت به صورت حق التدریسی در منازل و یا کلاس های درس خصوصی و مدارس غیر دولتی

هر کدام از روش های گفته شده دارای شرایط خاص خود را میباشد که در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هر ساله شرایط جدید اعم از شرایط اختصاصی و عمومی ورود به آزمون ذکر میگردد لذا نیاز است تا به طور دقیق مطالعه شود سپس در آزمون شرکت نمود.

دانشجویان مذکر دانشگاه فرهنگیان پس از اتمام تحصیلات، دو سال خدمت سربازی را تحت عنوان سرباز معلمی میگذرانند سپس به طور رسمی کار خود را در آموزش پرورش شروع میکنند.

 

تحصیلات مورد نیاز معلم ابتدایی

  • متقاضیان ورود به شغل معلمی ابتدایی میتوانند در مقطع متوسطه در یکی از شاخه های علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی تحصیلات پایه را گذرانده سپس در کنکور سراسری شرکت نموده و پس از اخذ نمره لازم رشته ی آموزش ابتدایی را در دانشگاه فرهنگیان انتخاب و ادامه تحصیل دهند. این رشته از هر سه شاخه نظری قابل ورود است و دانشجویان از بدو ورود به صورت آزمایشی به استخدام آموزش و پرورش درامده و کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت میکنند.
  • همچنین در صورتی که متقاضیان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های زیر شاخه علوم انسانی و تجربی یا ریاضی فیزیک باشند نیز میتوانند بعد از فراغت از تحصیل و با داشتن شرایط شرکت در آزمون که هر ساله در پایگاه سنجش اعلام میگردد، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و در صورت کسب نمره لازم استخدام این سازمان شوند.
  • در صورتی که امکان استخدام به صورت رسمی برای معلمان فراهم نبوده و یا خودشان تمایل به این کار نداشته باشند میتوانند پس از فارغ التحصیلی دوره کارشناسی به صورت حق التدریسی در آموزشگاه های خصوصی و غیر دولتی فعالیت نمایند.

پیشنهاد میگردد دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش ویژه رشته شغلی آموزگار ابتدایی را به دقت مطالعه نمایند.

 


 

مهارت های مورد نیاز معلم ابتدایی

مهارت های سخت

  • التزام و پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی و قانون اساسی
  • مهارت در کار با کامپیوتر و ویدیو پرژکتور
  • برخورداری از سلامت جسمانی کامل
  • آشنایی با آخرین تغییرات کتاب های چاپ جدید
  • برخورداری از علم کافی در تدریس
  • مهارت در کار با نرم افزار های پاورپوینت، ورد و اکسل
  • آشنایی با فضای مجازی و اینترنت
  • آشنایی با روش تحقیق و جست و جو در فضای مجازی
  • مهارت در کار با گوشی های هوشمند و تبلت ها و ارائه کلاس به صورت مجازی در بستر های فراهم شده
  • مهارت در تدریس به سبک های مختلف در خور فهم دانش آموزان
  • رعایت پوشش مناسب درخور شان آموزشگاه و شغل معلمی

مهارت های نرم

  • روانشناسی
  • تفویض اختیار
  • تیم سازی
  • کارتیمی
  • خلاقیت و نوآوری
  • رهبری و مدیریت
  • برنامه ریزی
  • اعتماد به نفس
  • مسئولیت پذیری
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت فروش
  • زبان بدن
  • گزارش نویسی
  • تعامل و گفتگو
  • حل مسئله
  • حل تعارض
  • انتقاد پذیری
  • مدیریت زمان
  • وقت شناسی
  • خوش قولی
  • مدیریت بحران
  • ریسک پذیری
  • و…

 

وظایف و مسئولیت های شغلی معلم ابتدایی

  • حضور به موقع در آموزشگاه و کلاس درس 
  • رعایت خوش رویی با دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنها
  • حضور و غیاب دانش آموزان
  • تدریس دروس مختلف با توجه به برنامه 
  • استفاده از اسلاید و وسایل کمک آموزشی برای فهم بهتر دانش آموزان
  • پرسش دروس گذشته و ارزیابی دانش آموزان 
  • ارائه پاسخ به سوالات دانش آموزان و توضیح مجدد درس در صورت عدم تفهیم کامل
  • بالا بردن بینش دینی و آشنایی با ارزش های جامعه
  • دقت و مراقبت در وضع پوشش دانش آموزان و تذکر مطالب لازم به آنان در این زمینه
  • ارائه بازخورد تحصیلی به اولیا مطابق آیین نامه ارزشیابی توصیفی و تکمیل لیست های مربوطه و تحویل به موقع به مدیر مدرسه پس از امضا

 

پیشرفت و ارتقا شغلی

معلمان ابتدایی در صورتی که بتوانند مواد آزمون استخدامی آموزش و پرورش را به خوبی فرا گرفته و در آن نمره قبولی را کسب کنند میتوانند به استخدام رسمی این ارگان درآمده و از امنیت شغلی مطلوب تر و حقوق بیشتری برخوردار شوند. همچنین معلمان پس از چند سال تدریس و کسب تجربه میتوانند در سمت های مدیریتی در آموزشگاه خدمت کرده و بازنشست شوند. معلمان در صورتی که به مهارت های مورد نیاز تسلط یابند میتوانند کلاس های فوق برنامه و خصوصی برای دانش آموزان گذاشته و ازین طریق مازاد بر حقوق ماهیانه درامد کسب نمایند.

 


 

مطلوبیت و محدودیت های شغلی

مطلوبیت

شغل معلمی نیز مانند دیگر مشاغل دارای مزایا و معایب خاص خود میباشد، این شغل برای علاقه مندان به تدریس اصلا خسته کننده نبوده و دارای جذابیت های خاص خود میباشد. معلمان دارای تعطیلی هفتگی مناسب و ساعات کاری نسبتا خوبی میباشند و از تعطیلی تابستان و عید نوروز برخوردارند. جایگاه اجتماعی خوبی را در سطح جامعه داشته و افراد محترمی محسوب میشوند. محیط کاری آنهامحیطی تمیز و پاک میباشد و معلمان رسمی از امنیت شغلی مطلوبی برخوردارند.

محدودیت

از معایب اصلی این شغل میتوان به روند استخدام دشوار، اداره ی کلاس های شلوغ و دانش آموزان بازیگوش، مواجه به اولیا بیش از حد حساس و بد دهن و بی اعصاب که غالبا در امر آموزش دخالت های بی مورد میکنند، نیاز به حفظ خوش رویی در تمامی حالات روحی، حضور به موقع و همیشه در کلاس اشاره نمود.

 

بازار کار و فضای شغلی معلم ابتدایی

معلمان در مدارس، آموزشگاه های دولتی و غیرانتفاعی کار میکنند و یا به طور خصوصی فعالیت میکنند و ازین طریق کسب درامد مینمایند. بنابراین غالبا فضای کار آنها در کلاس های درس و یا در مواقع نادر در خانه دانش آموزان است. معلمانی که تمایل دارند به طور رسمی استخدام آموزش و پرورش شوند از دو طریق گفته شده میتوانند اقدام نمایند، اما برخی از معلمان به طور خصوصی به دانش آموزان تدریس میکنند که نیازی به استخدام در آموزش و پرورش نیست. لذا بسته به اینکه از چه طریق وارد این حرفه شده اید محل کارتان میتواند کمی تفاوت داشته باشد. بسیاری از آموزشگاه های غیر دولتی و یا برخی از اولیا اقدام به استخدام افرادی با سطح معلومات و تخصص مناسب تحت عنوان معلم ابتدایی به صورت حق التدریسی مینمایند.

 

تیپ شخصیت مناسب معلم ابتدایی

یکی از فاکتور های تعیین کننده موفیقت یا عدم موفقیت در یک شغل، تناسب روحیه و شخصیت افراد با آن شغل است لذا دانستن این مهم میتواند کمک بسیاری به موفقیت افراد در آینده شغلیشان داشته باشد. تیپ شخصیتی مناسب متقاضیان معلمی بر اساس تیپ های شخصیتی MBTI عبارت است از:

  • ENFJ

این تیپ شخصیتی آموزگارانی ذاتی میباشند که بدون تلاش زیاد، تاثیر گذاری بالایی بر اطرافیان خود دارند.

 


 

فهرست مطالب شغل معلم راهنمایی

 

معرفی شغل معلمی راهنمایی

نظام آموزشی در هر کشور میتواند زمینه ساز پیشرفت و یا عدم پیشرفت تمامی صنایع و اقتصاد یک کشور باشد به نحوی که میتوان گفت کشور های توسعه یافته از طریق تغییر و بهبود نظام آموزشی خود توانستند که به یک کشور قدرتمند در زمینه های مختلف بدل شوند. لذا تربیت متخصصانی در زمینه آموزش و پرورش نوجوانان از دغدغه های هر دولت و نظامی میباشد که برای آن راهکار هایی را در نظر میگیرند.

در این خصوص امیرکبیر میگوید؛ هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه ی معلمانش رشد نخواهد کرد.

شغل معلمی هنر آموختن دانش و مهارت های زندگی به فرزندان این کشور است و معلمان با کسب دانش و مهارت های مختلف به تربیت دانش آموزان از سنین ۶ تا ۱۸ سال میپردازند.

معلمان بسته به نوع تحصیلات و مهارت هایی که دارند به تعلیم و تربیت گروه های مختلفی از دانش آموزان میپردازند لذا معلمان راهنمایی به جهت تخصصی شدن دروس در این دوره، دارای تحصیلات در زمینه های مرتبط میباشند برای مثال معلم ریاضیات دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته ریاضی بوده و معلم علوم تجربی در رشته های زیست و یا شیمی فارغ التحصیل گردیده است.

 

نحوه ورود به شغل معلم راهنمایی

متقاضیان و داوطلبان به سه صورت میتوانند وارد این حرفه شوند:

  • روش اول: تحصیل در دانشگاه فرهنگیان

متقاضیان تحصیل دروس مختلف در مقطع راهنمایی بایستی در انتخاب رشته دقت نمایند لذا در زیر به رشته های تحصیلی و گروه آن اشاره گردیده است:

زیرگروه رشته علوم تجربی: دبیری شیمی، دبیری زیست شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

زیرگروه رشته علوم انسانی: آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت بدنی

زیرگروه رشته ریاضی: آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

زیر گروه رشته هنر: آموزش ارتباط تصویری

زیر گروه رشته زبان های خارجه: دبیری زبان انگلیسی

  • روش دوم: شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از اتمام تحصیلات در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر
  • روش سوم: فعالیت به صورت حق التدریسی در منازل و یا کلاس های درس خصوصی و مدارس غیر دولتی

هر کدام از روش های گفته شده دارای شرایط خاص خود را میباشد. در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هر ساله شرایط جدید اعم از شرایط اختصاصی و عمومی ورود به آزمون ذکر میگردد لذا نیاز است تا به طور دقیق مطالعه شود سپس در آزمون شرکت نمود.

دانشجویان مذکر دانشگاه فرهنگیان در حین تحصیل حقوق دریافت میکنند و پس از اتمام تحصیلات، دو سال خدمت سربازی را تحت عنوان سرباز معلمی میگذرانند سپس به طور رسمی کار خود را در آموزش پرورش شروع میکنند.

 

تحصیلات مورد نیاز معلم راهنمایی

  • متقاضیان ورود به شغل معلمی راهنمایی میتوانند در مقطع متوسطه در یکی از شاخه های علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی تحصیلات پایه را گذرانده سپس در کنکور سراسری شرکت نموده و پس از اخذ نمره لازم رشته ی مورد علاقه خود را در دانشگاه فرهنگیان انتخاب و ادامه تحصیل دهند. دانشجویان از بدو ورود به صورت آزمایشی به استخدام آموزش و پرورش درامده و کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت میکنند.
  • همچنین در صورتی که متقاضیان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های زیر شاخه علوم انسانی و تجربی یا ریاضی فیزیک باشند نیز میتوانند بعد از فراغت از تحصیل و با داشتن شرایط شرکت در آزمون که هر ساله در پایگاه سنجش اعلام میگردد، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و در صورت کسب نمره لازم استخدام این سازمان شوند.
  • در صورتی که امکان استخدام به صورت رسمی برای معلمان فراهم نبوده و یا خودشان تمایل به این کار نداشته باشند میتوانند پس از فارغ التحصیلی دوره کارشناسی به صورت حق التدریسی در آموزشگاه های خصوصی و غیر دولتی فعالیت نمایند.

 


 

مهارت های مورد نیاز معلم راهنمایی

مهارت های سخت

  • التزام و پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی و قانون اساسی
  • مهارت در کار با کامپیوتر و ویدیو پرژکتور
  • برخورداری از سلامت جسمانی کامل
  • آشنایی با آخرین تغییرات کتاب های چاپ جدید
  • برخورداری از علم کافی در تدریس
  • مهارت در کار با نرم افزار های پاورپوینت، ورد و اکسل
  • آشنایی با فضای مجازی و اینترنت
  • آشنایی با روش تحقیق و جست و جو در فضای مجازی
  • مهارت در کار با گوشی های هوشمند و تبلت ها و ارائه کلاس به صورت مجازی در بستر های فراهم شده
  • مهارت در تدریس به سبک های مختلف در خور فهم دانش آموزان
  • رعایت پوشش مناسب درخور شان آموزشگاه و شغل معلمی
  • مطاله و بررسی مداوم نمونه سوالات امتحانات هماهنگ و یا تست های المپیاد
  • مهارت در مفاهیم مقاطع بالاتر برای مثال مهارت معلم ریاضی دوره راهنمایی بر مسائل انتگرال و مشتق که مربوط به دوره دبیرستان است نه به جهت تدریس آنها به دانش آموزان بلکه برای تدریس مفاهیم کتاب درسی و تقویت پایه تحصیلی متناسب با نیاز آنها در سال های آتی

مهارت های نرم

  • روانشناسی
  • تفویض اختیار
  • تیم سازی
  • کارتیمی
  • خلاقیت و نوآوری
  • رهبری و مدیریت
  • برنامه ریزی
  • اعتماد به نفس
  • مسئولیت پذیری
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت فروش
  • زبان بدن
  • گزارش نویسی
  • تعامل و گفتگو
  • حل مسئله
  • حل تعارض
  • انتقاد پذیری
  • مدیریت زمان
  • وقت شناسی
  • خوش قولی
  • مدیریت بحران
  • ریسک پذیری
  • و…

 

وظایف و مسئولیت های شغلی معلم راهنمایی

معلمان دوره راهنمایی به لحاظ تخصصی شدن دروس و تاثیر در انتخاب رشته تحصیلی در سال های آتی، بایستی بسیار دقیق تر و جزئی تر به آموزش نکات مختلف کتاب پرداخته و سعی در تقویت پایه تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. در زیر به برخی از وظایف شغل معلمی به خصوص معلمان راهنمایی اشاره گردیده است.

  • حضور به موقع در آموزشگاه و کلاس درس 
  • رعایت خوش رویی با دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنها
  • حضور و غیاب دانش آموزان
  • تدریس دروس مختلف با توجه به برنامه 
  • استفاده از اسلاید و وسایل کمک آموزشی برای فهم بهتر دانش آموزان
  • پرسش دروس گذشته و ارزیابی دانش آموزان 
  • ارائه پاسخ به سوالات دانش آموزان و توضیح مجدد درس در صورت عدم تفهیم کامل
  • بالا بردن بینش دینی و آشنایی با ارزش های جامعه
  • دقت و مراقبت در وضع پوشش دانش آموزان و تذکر مطالب لازم به آنان در این زمینه
  • ارائه بازخورد تحصیلی به اولیا مطابق آیین نامه ارزشیابی توصیفی و تکمیل لیست های مربوطه و تحویل به موقع به مدیر مدرسه پس از امضا
  • رعایت برابری میان دانش آموزان
  • ارتباط صمیمانه با دانش آموزان به منظور ایجاد انگیزه و شوق نسبت به کلاس

 


 

پیشرفت و ارتقا شغلی معلم راهنمایی

معلمان دوره راهنمایی میتوانند با مطالعه و پژوهش جانبی در خصوص رشته تحصیلی خود متناسب با نیاز دانش آموزان، شرکت در سمینار ها و کنفرانس های رشته تحصیلی خود، تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کسب تجربه و مهارت های مدیریتی به تدریس دروس دوره دبیرستان نیز مسلط شده و حتی برای دانش آموزان کنکوری و یا متقاضیان شرکت در المپیاد های علمی کلاس های فوق برنامه بگذارد و ازین طریق نیز درامد کسب نماید.

همچنین معلمان میتوانند پس از گذشت چند سال تدریس در سمت های مدیریتی نیز مشغول فعالیت شوند.

 

مطلوبیت و محدودیت های شغلی

مطلوبیت

شغل معلمی نیز مانند دیگر مشاغل دارای مزایا و معایب خاص خود میباشد، این شغل برای علاقه مندان به تدریس اصلا خسته کننده نبوده و دارای جذابیت های خاص خود میباشد. معلمان دارای تعطیلی هفتگی مناسب و ساعات کاری نسبتا خوبی میباشند و از تعطیلی تابستان و عید نوروز برخوردارند.معلمان راهنمایی ساعات کاری منعطف تری نسبت به معلمان راهنمایی داشته و امکان فعالیت در شغل دوم برای آنها وجود دارد. معلمان جایگاه اجتماعی خوبی را در سطح جامعه داشته و افراد محترمی محسوب میشوند. محیط کاری آنهامحیطی تمیز و پاک میباشد و معلمان رسمی از امنیت شغلی مطلوبی برخوردارند.

محدودیت

از معایب اصلی این شغل میتوان به روند استخدام دشوار، اداره ی کلاس های شلوغ و دانش آموزان بازیگوش اشاره کرد. معلمان راهنمایی به دانش آموزان در دوره بلوغ شان تدریس میکنند و ممکن است دچار هیجانات و احساسات خاص این دوره شوند لذا بایستی مطابق با اصول روانشناسی این دوره با آنها برخورد نمایند. همچنین مواجه به اولیا بیش از حد حساس و بد دهن و بی اعصاب که غالبا در امر آموزش دخالت های بی مورد میکنند، نیاز به حفظ خوش رویی در تمامی حالات روحی، حضور به موقع و همیشه در کلاس از دیگر معایب شغل معلمی راهنمایی میباشد.

 

بازار کار و فضای شغلی معلم راهنمایی

معلمان در مدارس، آموزشگاه های دولتی و غیرانتفاعی کار میکنند و یا به طور خصوصی فعالیت میکنند و ازین طریق کسب درامد مینمایند. بنابراین غالبا فضای کار آنها در کلاس های درس و یا در مواقع نادر در خانه دانش آموزان است. معلمانی که تمایل دارند به طور رسمی استخدام آموزش و پرورش شوند از دو طریق گفته شده میتوانند اقدام نمایند، اما برخی از معلمان به طور خصوصی به دانش آموزان تدریس میکنند که نیازی به استخدام در آموزش و پرورش نیست. لذا بسته به اینکه از چه طریق وارد این حرفه شده اید محل کارتان میتواند کمی تفاوت داشته باشد. بسیاری از آموزشگاه های غیر دولتی و یا برخی از اولیا اقدام به استخدام افرادی با سطح معلومات و تخصص مناسب تحت عنوان معلم خصوصی به صورت حق التدریسی مینمایند.

 

تیپ شخصیت مناسب معلم راهنمایی

یکی از فاکتور های تعیین کننده موفیقت یا عدم موفقیت در یک شغل، تناسب روحیه و شخصیت افراد با آن شغل است لذا دانستن این مهم میتواند کمک بسیاری به موفقیت افراد در آینده شغلیشان داشته باشد. تیپ شخصیتی مناسب متقاضیان معلمی بر اساس تیپ های شخصیتی MBTI عبارت است از:

  • ENFJ

این تیپ شخصیتی آموزگارانی ذاتی میباشند که بدون تلاش زیاد، تاثیر گذاری بالایی بر اطرافیان خود دارند.

 


 

فهرست مطالب شغل معلم دبیرستان

 

معرفی شغل معلم دبیرستان

نظام آموزشی در هر کشور میتواند زمینه ساز پیشرفت و یا عدم پیشرفت تمامی صنایع و اقتصاد یک کشور باشد به نحوی که میتوان گفت کشور های توسعه یافته از طریق تغییر و بهبود نظام آموزشی خود توانستند که به یک کشور قدرتمند در زمینه های مختلف بدل شوند. لذا تربیت متخصصانی در زمینه آموزش و پرورش نوجوانان از دغدغه های هر دولت و نظامی میباشد که برای آن راهکار هایی را در نظر میگیرند.

در این خصوص امیرکبیر میگوید؛ هیچ جامعه ای فراتر از اندیشه ی معلمانش رشد نخواهد کرد.

شغل معلمی هنر آموختن دانش و مهارت های زندگی به فرزندان این کشور است و معلمان با کسب دانش و مهارت های مختلف به تربیت دانش آموزان از سنین ۶ تا ۱۸ سال میپردازند. معلمان بسته به نوع تحصیلات و مهارت هایی که دارند به تعلیم و تربیت گروه های مختلفی از دانش آموزان میپردازند لذا معلمان دوره دبیرستان دارای تحصیلات تخصصی بوده و فقط در رشته تحصیلی خود به تدریس دروس میپردازند و ممکن است دبیر یکی از دروس رشته های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، زبان انگلیسی بوده و یا دبیر دروس فنی هنرستان ها باشد. در ادامه به نحوه ورود به این حرفه و مهارت و وظایف معلمان دوره دبیرستان اشاره میشود.

 

نحوه ورود به شغل معلم دبیرستان

متقاضیان و داوطلبان به سه صورت میتوانند وارد این حرفه شوند

روش اول: تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و یا تربیت دبیر شهید رجایی. متقاضیان تدریس دروس مختلف در مقطع دبیرستان بایستی در انتخاب رشته دقت نمایند لذا در زیر به رشته های تحصیلی و گروه آن اشاره گردیده است:

زیرگروه رشته علوم تجربی: دبیری شیمی، دبیری زیست شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

زیرگروه رشته علوم انسانی: آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت بدنی

زیرگروه رشته ریاضی: آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت بدنی

زیر گروه رشته هنر: آموزش ارتباط تصویری

زیر گروه رشته زبان های خارجه: دبیری زبان انگلیسی

رشته های مهندسی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به منظور تدریس دروس فنی هنرستان ها

روش دوم: شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از اتمام تحصیلات در مقاطع تحصیلی کارشناسی و بالاتر

روش سوم: فعالیت به صورت حق التدریسی در منازل و یا کلاس های درس خصوصی و مدارس غیر دولتی

هر کدام از روش های گفته شده دارای شرایط خاص خود را میباشد. در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش هر ساله شرایط جدید اعم از شرایط اختصاصی و عمومی ورود به آزمون ذکر میگردد لذا نیاز است تا به طور دقیق مطالعه شود سپس در آزمون شرکت نمود. دانشجویان مذکر دانشگاه فرهنگیان در حین تحصیل حقوق دریافت میکنند و پس از اتمام تحصیلات، دو سال خدمت سربازی را تحت عنوان سرباز معلمی میگذرانند سپس به طور رسمی کار خود را در آموزش پرورش شروع میکنند.

 

تحصیلات مورد نیاز معلم دبیرستان

  • متقاضیان ورود به شغل معلمی دبیرستان یا هنرستان میتوانند در مقطع متوسطه در یکی از شاخه های علوم انسانی، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی تحصیلات پایه را گذرانده سپس در کنکور سراسری شرکت نموده و پس از اخذ نمره لازم رشته ی مورد علاقه خود را در دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجایی انتخاب و ادامه تحصیل دهند. دانشجویان از بدو ورود به صورت آزمایشی به استخدام آموزش و پرورش درامده و کمک هزینه تحصیلی نیز دریافت میکنند.
  •  همچنین در صورتی که متقاضیان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته های زیر شاخه علوم انسانی و تجربی یا ریاضی فیزیک باشند نیز میتوانند بعد از فراغت از تحصیل و با داشتن شرایط شرکت در آزمون که هر ساله در پایگاه سنجش اعلام میگردد، در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده و در صورت کسب نمره لازم استخدام این سازمان شوند. رشته های مهندسی نیز میتوانند ازین طریق برای تدریس در هنرستان اقدام نمایند.
  • در صورتی که امکان استخدام به صورت رسمی برای معلمان فراهم نبوده و یا خودشان تمایل به این کار نداشته باشند میتوانند پس از فارغ التحصیلی دوره کارشناسی به صورت حق التدریسی در آموزشگاه های خصوصی و غیر دولتی فعالیت نمایند

 


 

مهارت های مورد نیاز معلم دبیرستان

مهارت های سخت

  • التزام و پایبندی به قوانین جمهوری اسلامی و قانون اساسی
  • مهارت در کار با کامپیوتر و ویدیو پرژکتور
  • برخورداری از سلامت جسمانی کامل
  • آشنایی با آخرین تغییرات کتاب های چاپ جدید
  • برخورداری از علم کافی در تدریس
  • مهارت در کار با نرم افزار های پاورپوینت، ورد و اکسل
  • آشنایی با فضای مجازی و اینترنت
  • آشنایی با روش تحقیق و جست و جو در فضای مجازی
  • مهارت در کار با گوشی های هوشمند و تبلت ها و ارائه کلاس به صورت مجازی در بستر های فراهم شده
  • مهارت در تدریس به سبک های مختلف در خور فهم دانش آموزان
  • رعایت پوشش مناسب درخور شان آموزشگاه و شغل معلمی
  • مطاله و بررسی مداوم نمونه سوالات امتحانات هماهنگ و یا تست های المپیاد
  • مهارت در مفاهیم مقاطع بالاتر برای مثال مهارت معلم ریاضی دوره راهنمایی بر مسائل انتگرال و مشتق که مربوط به دوره دبیرستان است نه به جهت تدریس آنها به دانش آموزان بلکه برای تدریس مفاهیم کتاب درسی و تقویت پایه تحصیلی متناسب با نیاز آنها در سال های آتی

مهارت های نرم

  • تفویض اختیار
  • تیم سازی
  • کارتیمی
  • خلاقیت و نوآوری
  • رهبری و مدیریت
  • برنامه ریزی
  • اعتماد به نفس
  • مسئولیت پذیری
  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت فروش
  • زبان بدن
  • گزارش نویسی
  • تعامل و گفتگو
  • حل مسئله
  • حل تعارض
  • انتقاد پذیری
  • مدیریت زمان
  • وقت شناسی
  • خوش قولی
  • مدیریت بحران
  • ریسک پذیری
  • و…

 

وظایف و مسئولیت های شغلی معلم دبیرستان

معلمان مقطع متوسطه به لحاظ تخصصی شدن دروس و تاثیر در انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه، بایستی بسیار دقیق تر و جزئی تر به آموزش نکات مختلف کتاب پرداخته و سعی در تقویت پایه تحصیلی دانش آموزان داشته باشد. در زیر به برخی از وظایف شغل معلمی به خصوص معلمان راهنمایی اشاره گردیده است:

  • حضور به موقع در آموزشگاه و کلاس درس
  • رعایت خوش رویی با دانش آموزان و ایجاد انگیزه در آنه
  • حضور و غیاب دانش آموزان
  • تدریس مباحث و مسائل مختلف کتاب
  • هماهنگی با آزمایشگاه ها و کارگاه ها برای حضور دانش آموزان جهت فهم بهتر درس
  • استفاده از اسلاید و وسایل کمک آموزشی برای فهم بهتر دانش آموزان
  • پرسش دروس گذشته و ارزیابی دانش آموزان
  • ارائه پاسخ به سوالات دانش آموزان و توضیح مجدد درس در صورت عدم تفهیم کامل
  • بالا بردن بینش دینی و آشنایی با ارزش های جامعه
  • دقت و مراقبت در وضع پوشش دانش آموزان و تذکر مطالب لازم به آنان در این زمینه
  • ارائه بازخورد تحصیلی به اولیا مطابق آیین نامه ارزشیابی توصیفی و تکمیل لیست های مربوطه و تحویل به موقع به مدیر مدرسه پس از امضا
  • رعایت برابری میان دانش آموزان
  • ارتباط صمیمانه با دانش آموزان به منظور ایجاد انگیزه و شوق نسبت به کلاس
  • ارائه مشاوره به دانش آموزان کنکوری

 


 

پیشرفت و ارتقا شغلی معلم دبیرستان

معلمان دوره دبیرستان میتوانند با مطالعه و پژوهش جانبی در خصوص رشته تحصیلی خود متناسب با نیاز دانش آموزان و با شرکت در سمینار ها و کنفرانس های رشته تحصیلی خود، تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کسب تجربه و مهارت های مدیریتی به تدریس دروس دوره دانشگاه نیز مسلط شده و حتی برای دانش آموزان کنکوری و یا متقاضیان شرکت در المپیاد های علمی کلاس های فوق برنامه بگذارد و ازین طریق نیز درامد کسب نماید. همچنین معلمان میتوانند پس از گذشت چند سال تدریس در سمت های مدیریتی نیز مشغول فعالیت شوند.

 

مطلوبیت و محدودیت های شغلی

مطلوبیت

شغل معلمی نیز مانند دیگر مشاغل دارای مزایا و معایب خاص خود میباشد، این شغل برای علاقه مندان به تدریس اصلا خسته کننده نبوده و دارای جذابیت های خاص خود میباشد. معلمان دارای تعطیلی هفتگی مناسب و ساعات کاری نسبتا خوبی میباشند و از تعطیلی تابستان و عید نوروز برخوردارند.معلمان راهنمایی ساعات کاری منعطف تری نسبت به معلمان راهنمایی داشته و امکان فعالیت در شغل دوم برای آنها وجود دارد. معلمان جایگاه اجتماعی خوبی را در سطح جامعه داشته و افراد محترمی محسوب میشوند. محیط کاری آنهامحیطی تمیز و پاک میباشد و معلمان رسمی از امنیت شغلی مطلوبی برخوردارند.

محدودیت

از معایب اصلی این شغل میتوان به فرایند استخدام دشوار، اداره ی کلاس های شلوغ و دانش آموزان بازیگوش اشاره کرد. معلمان دبیرستان به دانش آموزان در دوره بلوغ شان تدریس میکنند و ممکن است دچار غرور جوانی و هیجانات و احساسات خاص این دوره شوند لذا بایستی مطابق با اصول روانشناسی این دوره با آنها برخورد نمایند. همچنین مواجه به اولیا بیش از حد حساس و بد دهن و بی اعصاب که غالبا در امر آموزش دخالت های بی مورد میکنند، نیاز به حفظ خوش رویی در تمامی حالات روحی، حضور به موقع و همیشه در کلاس از دیگر معایب شغل معلمی دبیرستان ها میباشد.

 

بازار کار و فضای شغلی معلم دبیرستان

معلمان در مدارس، هنرستانها، آموزشگاه های دولتی و غیرانتفاعی کار میکنند و یا به طور خصوصی فعالیت میکنند و ازین طریق کسب درامد مینمایند. بنابراین غالبا فضای کار آنها در کلاس های درس و یا در مواقع نادر در خانه دانش آموزان است. معلمانی که تمایل دارند به طور رسمی استخدام آموزش و پرورش شوند از دو طریق گفته شده میتوانند اقدام نمایند، اما برخی از معلمان به طور خصوصی به دانش آموزان تدریس میکنند که نیازی به استخدام در آموزش و پرورش نیست. لذا بسته به اینکه از چه طریق وارد این حرفه شده اید محل کارتان میتواند کمی تفاوت داشته باشد. بسیاری از آموزشگاه های غیر دولتی و یا برخی از اولیا اقدام به استخدام افرادی با سطح معلومات و تخصص مناسب تحت عنوان معلم خصوصی به صورت حق التدریسی مینمایند.

 

تیپ شخصیت مناسب معلم دبیرستان

یکی از فاکتور های تعیین کننده موفیقت یا عدم موفقیت در یک شغل، تناسب روحیه و شخصیت افراد با آن شغل است لذا دانستن این مهم میتواند کمک بسیاری به موفقیت افراد در آینده شغلیشان داشته باشد. تیپ شخصیتی مناسب متقاضیان شغل معلمی بر اساس تیپ های شخصیتی MBTI عبارت است از:

  • ENFJ

این تیپ شخصیتی آموزگارانی ذاتی میباشند که بدون تلاش زیاد، تاثیر گذاری بالایی بر اطرافیان خود دارند.